معرفی چاپ های دیجیتال

معرفی چاپ های دیجیتال

در این مقاله قصد داریم انواع مختلف چاپ دیجیتال را برای شما شرح و بسط دهیم. در ابتدا به چاپ جوهرافشان خواهیم پرداخت و مبحث الکتروفتوگرافی را برای شما توضیح می دهیم. روش تونری مبحث بعدی می باشد که بخشی از آن را برای شما بگونه ای خلاصه وار شرح خواهیم داد. در پایان مقاله، روش دیجیتال مرکبی و دیجیتال نوری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چاپ جوهرافشان

می توان این روش چاپ را با کیفیت ترین نوع چاپ دیجیتال برشمرد. اگر قصد استفاده از یک چاپ فوق العاده را دارید، می توانید روی چاپ جوهرافشان تمرکز نمایید.

دستگاه هایی که چاپ جوهرافشان را انجام می دهند گستره ی مختلفی را شامل می شوند. از پرینترهای رومیزی تا دستگاه هایی به عرض ۵ متر. روش کار در سیستم جوهرافشان ساده می باشد و در آن مرکب مایع بطور مستقیم روی کاغذ نقش می بندد. یکی از دلایل محبوبیت چاپ جوهرافشان قابلیت کنترل بالای این روش چاپ نسبت به سایر روش ها و فرایندها می باشد.

چاپ الکتروفتوگرافی

این روش را می توان تلفیق دو نوع مرکب دانست. در روش الکتروفتوگرافی پودری جامد یا همان تونر و مایع مرکبی شکل بر روی کاغذها نقش می بندند. این روش چاپ را می توان یکی از خاص ترین فرایندهای چاپ دیجیتال دانست.

چاپ تونری

تونر و پودرها را می توان اصلی ترین ماده در این روش دانست. فرایند در روش چاپ تونری کمی پیچیده می باشد. درام ها نقش کاربردی را در این فرایند ایفا می کنند. لیزری که در دستگاه های چاپ تونری وجود دارد اقدام به باردار نمودن درام می نمایند. سپس تونر موجود از حالت پودری و جامد به حالت مایع غلیظ تبدیل گشته و بر روی کاغذ منتقل می گردد. از مزایای روش تونری می توان به سرعت چاپ بالا اشاره نمود.

برخی از کارشناسان حوزه چاپ معتقد هستند که روش تونری را نمی توان به عنوان یک چاپ دیجیتال در نظر گرفت. دلیل این ادعا مربوط به واسطه های آنالوگ بین مخزن رنگ و سطوح چاپی می باشد. البته موافقان نیز نظر دیگری داشته و معتقد هستند به واسطه سرعت چاپ بالا و صرفه صنعتی این روش نسبت به سایر روش ها، چاپ تونری یک نوع چاپ دیجیتال محسوب می شود.

چاپ مرکبی

اگر به دنبال استفاده از مرکب های رنگی می باشید باید از چاپ مرکبی برای فعالیت های خود استفاده کنید. برعکس چاپ تونری که از پودر استفاده می کند این روش از مرکب مایع در فرایند اصلی خود بهره می برد. از این روش معمولا در چاپ خانه ها استفاده می شود.

دلیل این امر صرفه روش چاپ مرکبی در تیراژ بالا می باشد. یکی از بهترین روش های چاپ در تیراژ بالا را می توان چاپ مرکبی دانست. البته باید این نکته را خاطر نشان کنیم که میزان استفاده از دستگاه هایی که از چاپ مرکبی استفاده می نمایند کمتر از سایر تجهیزات گرافیکی می باشد.

دلیل این امر نحوه ی استفاده در چاپگرهای مرکبی می باشد که باعث می شود کار با این دستگاه ها تا اندازه ای مشکل گردد. اگر بخواهیم از معایب این روش چاپ سخن بگوییم به سه مشکل خواهیم رسید.

قیمت بالای دستگاه

محدودیت در چاپ

روش استفاده نسبتا پیچیده

چاپ دیجیتال نوری

فرایند چاپ در این روش بسیار جالب بوده و در آن پرتوها و شعاع های نوری روی کاغذهای حساس به نور تابیده می شود.
بعد از تابش، تصویر بر روی کاغذ ها نقش بسته و بعد از گذشت زمان اندکی تثبیت می شود. این روش در گذشته بسیار مرسوم بوده و از آن در لابراتورهای عکاسی استفاده میشده است. تنها مشکل این روش چاپ را می توان فرایند دو مرحله ای چاپ و ظاهر شدن تصویر دانست.

دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • میلاد نوروزی 5 بهمن 1401 / 6:35 ق.ظ

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • ابوالفضل محسنی 19 بهمن 1401 / 1:15 ب.ظ

    متشکرم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *