برند خوب چه مزیتی دارد ؟

برندینگ

نام یک برند چه چیز در خود دارد؟ همه‌چیز. به شما خواهم گفت. برای ذکر حداقل آن باید بگویم که شهرت، کیفیت و سازگاری که یک برند ارائه می‌کند را به شما خواهد گفت. در‌واقع، استدلال می‌کنم که می‌توان آنها را به‌سادگی تجربیاتی دانست که نویدهای آن برند به مشتریانش را جمع‌بندی می‌کند.  بیایید آزمونی ساده انجام دهیم:

اگر بخواهم برندی جهانی را نام ببرم که امروزه بشناسید، چه چیز به ذهنتان می‌رسد؟ فرصت‌ها یک سری تجربیاتی هستند که با احساسات، جزییات و حتی داده‌ها پر شدند-تجربیاتی که خوبند نه خیلی خوب، اما احتمالا هردوشان تجربیاتی هستند که در هر صورت با دیگران به اشتراک خواهید گذاشت. و امروزه به لطف حضور رسانه‌های اجتماعی، پخش اخبار در سراسر دنیا، زمان زیادی نمی‌برد.

امروزه، این حقیقت که تجربه به‌طور جداناپذیری با برند در ارتباط است، می‌ترسم که هر کسب و کاری به ارائه‌ی تجربیات زیاد برای مشتریانش توجه زیادی نکند.  در اینجا متوجه می‌شویم که چرا تجربه‌ی اعظم مشتری هزینه‌ی انجام کسب و کار در منطقه‌ی آسیا-اقیانوسیه شده‌است. این نتیجه‌ای است که انجمن CMO پس از بررسی بیش از 250 مجری بازاریابی بالارتبه در سراسر منطقه‌ی موضوع این بحث حاصل شد و باید بگویم که با این نتیجه موافقم.

به‌طوری‌که مشتریان نشان داده‌اند حتی مایلند در ازای خدمات استثنایی (و محصول خاص ) اضافه مبلغ پرداخت کنند. در‌واقع، طبق بررسی موثر منتشر‌شده از‌جانب آمریکن اکسپرس سنگاپور در بیان این تمایل در رتبه‌ی دوم پس از هند قرار دارد.

تجربه (فقط) درباره‌ی احساسات نیست

من درباره‌ی هر برندی که ارائه‌ی احساسات خوب را در اولویت عوامل دیگرلازم برای ایجاد یک نام معتبر قرار می‌دهد، محتاط هستم. عواملی همچون کیفیت محصول، چگونگی ارائه‌ی خدمات (اخلاقی بخوانید) و اعتبار کلی که به عنوان یک مشتری از آن برند دریافت می کنم.

باید واقعی باشد. چرا‌که برخلاف دنیای امروز، یک تجربه‌ی بد کافی هست که مشتری (وفادار) خود را از دست بدهد. اخیرا کشف کرده‌ام که یکی از برندهای مورد‌علاقه‌ام برای تجهیزات خانگی تصمیم گرفته‌است از مواد پلاستیکی ارزان برای تقلیل هزینه استفاده کند. درحالی‌که بیش از یک دهه از آن برند استفاده می‌کردم، پیش از آن‌که سراغ چیز دیگری بروم کمتر از سه ثانیه طول کشید تا از ذهنم پاک شد. باید بگویم این مدت برای وفاداری مشتری بسیار زیاد است! قیمتی که از برندی ممتاز می‌گرفتم چهار برابر آن بود اما کیفیت برای من ارزش بیشتری دارد.

چه چیز تجربه‌ی بزرگ را می‌سازد؟

در این مقاله همچنین آمده است که 49% از بازاریاب‌ها در آسیا به دلیل وجود فاصله در افراد، فرایند و پایگاه‌ها در پیشرفت دادن راهبردهای تجربه‌ی مشتری ناموفق بودند. در اینجا بینش تازه‌ای نیست که با آن موافق باشیم، اما این رقم یکی از دو تا را نگران‌کننده می‌دانم. علاوه‌بر‌این، 30% از بزرگ‌ترین چالشی که باید در سال جاری بر آن غلبه شود مبارزه با منابع محدود اجرای اقدامات پیچیده‌تر است.

حال، ارزش این کار برای بازاریاب‌ها بیشتر است. دوره‌ی جذبه به‌زودی تمام می‌شود و آزادی عمل زیادی باقی نمی‌ماند تا کارها را به شیوه‌ای که بوده‌اند انجام داد. و بنابراین به درستی‌که چرا باید از چارچوب سفر مشتری قرن 18 یا فن‌آوری بازاریابی که برای استفاده در دهه‌ی 80 مناسب بود، استفاده کنیم؟

آغاز از ریشهها

راهبرد قرص رژیمی و شیوه‌ی ضماد گذاشتن هرگز عمل نخواهد کرد. برای این‌که کسب و کارها برای آینده آماده باشند (و همان طور که قابل پیش‌بینی است، آینده همین اکنون است)، باید از امروز در شروع انتقال دیجیتال از ریشه‌ها آغاز کنند. از نقطه‌ی صفر آغاز کردن و سرمایه‌گذاری‌های مستحکم در زمینه‌ی افراد، فرایند، فن‌آوری برای ارائه‌ی تجربیات بزرگ برای مشتریان نیازمند تعهد کامل است. این کار بزرگ اما ساده است: در پایان روز، تمام آن تلاش‌ها فقط به یک چیز بازمی‌گردند-یک نام، یک نام خوب، که تمام شروط در آن قرار دارد. به همین دلیل است که مراقب آن هستید.

دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • امید طالبی 4 بهمن 1401 / 11:45 ب.ظ

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • مسعود راستاد 7 بهمن 1401 / 8:10 ب.ظ

    گیفتو حساب توییتری هم دارید؟

دیدگاه ها بسته شده.