تاریخچه تبلیغات
تاریخچه تبلیغات (بخش اول)

تاریخچه تبلیغات

این تاریخچه در چند بخش تنظیم شده است و به پیدایش تبلیغات و نحوه و روش های مختلف تبلیغ می پردازد. جهت بررسی تاریخ تبلیغات از قرون باستان برای شما صحبت خواهیم کرد تا عصر رنسانس و قرن نوزده و بیست. به تغییراتی که جنگ جهانی بر روی بازار و صنعت ایجاد کرده اشاره می شود. چرایی و علت تغییر فرهنگ عموم مردم تحلیل می شود.

تاریخچه تبلیغات را می توان در تمدن های باستان شناسایی کرد. در اواسط قرن نوزدهم، روزنامه ها و مجلات، به نیروی اصلی در اقتصادهای سرمایه داری تبدیل شدند. در قرن بیستم، تبلیغات به سرعت با فن آوری های جدید مانند نامه های مستقیم، رادیو، تلویزیون، اینترنت و دستگاه های تلفن همراه افزایش یافت. بین سال های ۱۹۱۹ و ۲۰۰۷ تبلیغات به طور متوسط ۲٫۲ درصد از تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده بود.

تاریخ پیش مدرن

مصری ها در چند صد سال قبل از پاپیروس برای ارسال پیام های فروش و پوسترهای دیواری استفاده می کردند. همچنین لازم به ذکر است، پیام های تجاری و نمایش های مبارزات سیاسی در خرابه های پمپی و عربستان یافت شده است. در سال های قبل از میلاد، تبلیغات پاپیروس در یونان باستان و روم باستان بسیار رایج بوده است. علاوه بر استفاده از پاپیروس، نقاشی دیواری یا سنگی برای تبلیغات تجاری یکی دیگر از انواع تبلیغات باستانی است که امروزه آثار آن در بسیاری از نقاط آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی وجود دارد. سنت نقاشی دیواری را می توان به نقاشی های هنری سنگی موجود در هند که به سال های ۴۰۰۰ قبل از میلاد بر می گردد، مرتبط دانست.

در چین باستان، اولین تبلیغات شناخته شده، تبلیغات شفاهی است، برای این منظور می توان به اشیا موجود در موزه اشاره کرد که یکی از آن اشیا، فلوتی است که از بامبو ساخته شده و جهت فروش آب نبات استفاده می شده است. از دیگر انواع تبلیغات در چین، می توان به تابلوهای نقاشی و مقالاتی که با جوهر چاپ می شده اند اشاره کرد.  همچنین چاپ ورق مس که به سلسله Song نسبت داده شده بود برای چاپ پوسترها استفاده می شده است. این پوستر ها به صورت یک ورق مربع آماده می شدند. با استفاده از سوزن از جنس فولاد امکان نوشتن بر روی این صفحات فراهم می شد. این نوع چاپ اولین رسانه ی چاپ شده در جهان محسوب می شود.

تاریخچه تبلیغات

در اروپا، به عنوان شهرهای و شهرهای قرون وسطایی شروع به رشد کرد و مردم به طور کلی نمیتوانستند بخوانند، به جای نشانه هایی که “خندق”، “میلر”، “خیاط” یا “آهنگر” خوانده می شود از یک تصویر استفاده می کنند همراه با تجارت خود مانند بوت، کت و شلوار، کلاه، ساعت، الماس، کفش اسب، شمع و حتی یک کیسه آرد. میوه ها و سبزیجات در محوطه شهر از پشت چرخ دستی ها و واگن ها فروخته شد و مالکین آنها از تماس گیرنده های خیابانی استفاده می کردند تا موقعیت خود را برای راحتی مشتریان اعلام کنند. اولین تدوین چنین تبلیغاتی در لس کریس پاریس (شعر خیابان پاریس)، شعر قرن سیزدهم میلادی توسط گیلمو د لا ویلنوو [۴] جمع آوری شد.

کلی سه نحوه تبلیغ پیش از ظهور صنعت چاپ

بطور کلی سه نحوه تبلیغ پیش از ظهور صنعت چاپ عبارتند از:

استفاده از علایم تجاری: به این صورت که مهر و موم شرکت یا علامت به محصولات در دوران باستان متصل می شد و به این ترتیب نام برند محصول مشخص بر روی کالا قرار می گرفت. در ابتدا مهر و موم محصولات از جنس سنگ بوده اما با گذشت زمان، به مهره های رس تبدیل شدند. مهر و موم وسایل به این شکل مربوط به دوران قبل از میلاد مربوط میشده است. رفته رفته مهر و موم علامت تجاری صرفا به کالا های با ارزش بالا نظیر فلزات گرانبها اختصاص داده می شد تا به این روش به محصول مورد نظر دارای اعتبار گردد.

جارچیان شهری: در شهرها و شهر های باستانی که اکثریت شهروندان بی سواد بودند، شهروندانی برای اعلام اخبار رسمی و اخبار عمومی منصوب می شدند. در همین حین، مالکین و صاحبان شرکت های خصوصی شروع به استفاده از این جارچیان کردند تا برایشان اقدام به تبلیغ کنند و در حراج ها در سطح شهر جار بزنند و تبلیغ تجارت خاصی را بکنند. جارچی ها در پیشبرد و به نام کردن برند های تبلیغاتی تاثیر بسزایی داشتند و نقش مهمی را در این حوزه ایفا کردند. در عصر حاضر نیز می توان جارچیانی سر در مغازه ها دید و یا افرادی که با نمایش و پوشیدن لباس مبدل سعی در جذب مشتری و توجه اش به سمت کسب و کار مشخص و یا محصول خاصی دارند.

تابلوهای تبلیغاتی: استفاده از تابلو ها و نشانه های تجاری دارای تاریخ بسیار باستانی است. به نظر می رسد نشانه های تبلیغاتی به طور مستقل در شرق و غرب توسعه یافته است. در دوران باستان، مصری های باستانی، رومی ها و یونانی ها از نشانه هایی برای سر در فروشگاه ها استفاده می کردند. همچنین رویداد های عمومی مانند موارد به روز در بازار را به وسیله همین تابلو های اعلانات اعلام می کردند. در سراسر قرون وسطی، در کشور های بریتانیا و فرانسه و در بسیاری از شهر های اروپا استفاده از علائم در بین شرکت های تجاری قانون محسوب می شد و افراد و صاحبان کار  مجبور به ایجاد یک نشانه برای تجارت و کسب و کار خود بودند. امروزه تابلوهای اعلانات را همچنان می توان در سر تا سر شهر و نقاط مختلف دید.

تاریخچه تبلیغات

تبلیغات مدرن با ظهور روزنامه ها و مجلات در سده های شانزدهم و هفدهم شکل گرفت. اولین نشریات هفتگی در اوایل قرن شانزدهم در ونیز ظاهر شد. از آنجا، مفهوم انتشار هفتگی به ایتالیا، آلمان و هلند منتشر شد. در بریتانیا، اولین هفته نامه ها در دهه ۱۶۲۰ ظاهر شد و اولین روزنامه آن Daily Courant در سال ۱۷۰۲ تا ۱۷۳۵ منتشر شد. تقریبا از ابتدا، روزنامه ها چاپ تبلیغاتی را متقبل می شدند و در ازای چاپ آن تبلیغات در روزنامه خود اقدام به دریافت هزینه می کردند. دریافتی های حاصل از این امر صرف چاپ و توزیع روزنامه می شد. [۱۹] اولین تبلیغات تجاری برای کتاب ها و داروهای بود، اما رفته رفته در سال های ۱۶۵۰، شاهد این هستیم که محصولات بیشتری اقدام به تبلیغات در سطح عموم کردند و روز به روز تعداد این محصولات در حال افزایش بود.

پیشرفت در چاپ اجازه می دهد تا خرده فروشان و تولید کنندگان اقدام به کارت های تبلیغاتی کنند. با ظهور حکاکی تجاری و لیتوگرافی، تجارت ها و کسب و کارهای کوچک نیز اقدام به تولید کارت تجاری کردند. در نهایت کارت های تجارت به کارت های کسب و کار تبدیل شدند که هنوز هم در حال استفاده هستند و امروزه می توان از آن ها به عنوان کارت ویزیت یاد کرد.

تبلیغات جهانی

در اوایل قرن بیستم، تبلیغات در کشور های در حال توسعه، زیر نظر آژانس هایی از قدرت های امپراتوری (به ویژه از لندن و پاریس) بود. جورج والتر تامپسون نخستین آژانس آمریکایی برای گسترش بین المللی در سال ۱۸۹۹ افتتاح کرد و در سراسر جهان گسترش داد. این آژانس به یکی از اولین آژانس های آمریکایی در مصر، آفریقای جنوبی و آسیا تبدیل شد. در سال ۲۰۱۱، هزینه تبلیغات به ۱۴۳ میلیارد دلار در ایالات متحده و ۴۶۷ میلیارد دلار در سراسر جهان رسید. امروزه بزرگترین آژانس های بین المللی حوزه تبلیغات، عبارتند از : Interpublic, Omnicom, Publicis,  و WPP

 

برای ادامه می تواند بخش دوم تاریخچه تبلیغات را مطالعه کنید.